Introduktions/nybörjarkurs

Vi håller i introduktions/nybörjarkurser som är 8 ggr där man får lära sig grunderna i ashtangayogan och dess system.
Vi lär oss andningsteknik (ujjay),kroppslås (bandhas), blickfokuseringspunkter (drishti) och rörelse (vinyasa).
Vi lär oss solhälsningar,stående ställningar och några avslutande övningar.
Allt sker på ett tryggt och säkert sätt då vi känner in kroppen och lär oss praktisera efter våra förutsättningar och begränsningar just här och nu och därigenom utvecklas i din takt.

Denna kurs är bra för dig som vill prova på om ashtangayoga är något för dig och ger dig "nycklar" till att efter kursen fortsätta träna mysorestyle eller ledda kurser.



Kursen startar när det är minst 8 deltagare

Intro/nybörjarkurs 8 ggr  1100kr




Ashtangayoga Nybörjare/fortsättning    8 ggr

Vi lär oss vidare ställningar i ashtangayogans första serie och tränar på att skapa ett flöde mellan ställningarna och blir mer och mer medveten om andetagets betydelse, drishtis och bandhas.
Vi anpassar ashtangayogametoden till oss själva och våra kroppar och utvecklas i sin takt. 
Alla är olika.
Detta är en fortsättningskurs för den som gått intro/nybörjare men passar också de som tränat innan och vill komma igång igen. 
















Alla har olika bakgrundshistoria med träning, skador och utbrändhet m.m
Yogan kan vara ett redskap till att finna balans i kropp och själ med tålmodighet,regelbundenhet och lyhördhet till vad just du känner.

I mysoreträning får du sedan mycket individuell hjälp och assistering med vad just du behöver träna på.
Man behöver inte vara flexibel och stark för att träna yoga. Det är just därför som det är bra att börja.

Vi tränar kanske av olika anledningar men i grunden så strävar vi nog alla mot samma mål, att må bra fysiskt och psykiskt och finna ett välbefinnande i vardagens bestyr.


 . 





 

Ledd klass stående/mysore

Dessa pass kan vara bra för de som just gått intro/nyb kursen då man sakta men säkert börjar känna på mysoreträning.
Man blir då ledd stående ställningar  därefter fortsätter man själv vidare med vad man har lärt sig och avslutar själv i den takt man tycker känns bra. Vi finns där för att justera och hjälpa på mysoredelen som vanligt eller om man inte kommer ihåg ordningen.
Men det är även bra för den som har tränat länge och vill bli påmind och ledd genom en del av passet.


 

Medveten andning/ pranayama

Andningen är en förutsättning för våra liv och har en stor betydelse för vårat psykiska välbefinnande.
Andningen förser kroppen med syre som ger energi och har en direkt koppling till kroppens funktioner.
Andetaget är också intimt förknippad med våra tankar och känslor.
Enligt Yogafilosofin är prana en energi som finns i luft, jord, vatten eld och eter och med hjälp av yogaövningar när vi andas får man prana(livsenergi) att flöda fritt i kroppen genom nadier (energikanaler) och chakran (energicentrum) och ger kropp och själ rening.Kärnan i yoga är andetaget som leder dig men också utanför yogamattan. Andning är liv.

Pranayama är det gemensamma namnet på de andningsövningar som ingår i yogan.Kunskapen om hur man kontrollerar prana.
Andningsteknik.
.


Mysorestyle
En klass där du praktiserar självständigt och låter ditt andetag leda dig genom de asanas (ställningar) du lärt dig. Lärare/assistenter finns på plats och hjälper dig att utveckla din yoga individuellt.

På mysoreklasser introduceras du till nya asanas när du är redo för det.

Detta är det traditionella sättet att utöva ashtangayoga på och det som fortfarande lärs ut i ashtangayogans hemstad Mysore i Indien.

I dessa klasser finner du större möjlighet att se till dagsform och finna ett meditativt lugn i din kropp.



 


Yinyoga

En blandning av Hathayoga, kinesisk medicin och Sati (mindfulness)
Yinyogan kallades från början Daoistyoga och har sitt ursprung i Kina och kinesisk medicin.
Istället för att med nålar stimulera de olika meridianerna i kroppen så placerade man kroppen i olika ställningar under en viss tid.
På så sätt stimulerades samma meridianer som vid akupunktur och med liknande effekter.

Meridianer är kanaler som qi (livsenergi) flödar genom i kroppen. 
De kan liknas som elkablar eller floder som förmedlar energi.
Enligt den yogiska traditionens motsvarighet kallas de meridianerna för Nadis. Och genom nadis strömmar prana (livsenergi).
Och genom att stimulera, öppna upp ett fritt flöde av livsenergi i kroppen så läker man kroppen och behåller hälsan.

Ett fantastiskt bra komplement till din träning i ashtangayoga där du får verktyg till att öppna upp stela höfter och rygg mm.
När vi utför rörelserna gör vi det långsamt och med ett inåtvänt sinne. Med fokus på medveten andning och närvaron här och nu släpper vi det förflutna och blickar inte mot framtiden utan vi ger oss en stund att landa i kroppen, andetaget och accepterar det som är och släpper taget. Detta ger klarhet och en rofylldhet i sinnet..
Vi slappnar av, andas, känner in kroppen och sjunker ner i positionerna.Utan strävan och utan mål. Alla positionerna är liggande eller sittande
Lugn meditativ yoga som är fantastisk för stressade.

I Yinyogan fokuserar vi på kroppens yinpartier såsom skelett, bindväv, ligament, leder och inre organ.
Yindelen av kroppen är från naveln och neråt därför är alla yinyogaställningar sittande eller liggande och ökar flexibiliteten i våra stela höfter och gör den nedre ryggraden mer böjlig.
Yinyogan är långsam statisk och mjuk.. Vi lär oss att lyssna och känna in kroppen och våra tankar här och nu.
Vi tränar på medveten närvaro och mjukar även upp vårt sinne. 


Restorative Yoga

Ibland behöver vi återhämtning i våra kroppar och hjärnor för att kunna leva och må bra.
Restorative betyder just återhämtning och kan hjälpa oss att komma i balans i kropp och själ genom att släppa taget och vila i positioner och manipulera nervsystemet.
I Restorative yogan är det parasympatiska nervsystemet som aktiveras och balanseras.
Det står för vila och avslappning.
I vårat stressade samhälle är det ofta det sympatiska nervsystemet "påkopplat" och vi vi får allt svårare med återhämtningen som är så viktig för välbefinnandet.
Sympatiska nervsystemet slås på när vi utsätts för stress och fara men också när vi hela tiden har en massa "måsten" i huvudet.
I Restorative yogan aktiverar vi det parasympatiska nervsystemet och vilar det sympatiska.
Därför lämpar sig denna yogaform särskilt för utmattade, stressade och utbrända .
I Yinyogan möter vi kanske lite utmanande ställningar, förnimmelser och omfamnar det som känns  och våra tankar. acceptance och tålamod i det som är och stretchar bindväven.
Men i Restorative yoga vill vi med hjälp av kuddar, props och annat skapa en skön vilostund med  mer stöd i positioner så kroppen kan maximalt släppa taget och vila i det som är utan att behöva möta någonting. Allt sker av sig själv om vi låter det ske.
Man stannar länge i positionerna , 10-15 min ibland längre. 

Vi kommer lägga ut Restorative yogapass kontinuerligt på olika dagar.  Endast 6 platser per gång.anmälan  160 kr. kontant el swish. 
Går också använda våra klippkort. anmälan

 

Yoga Nidra

Yoga nidra är en djupavspänning. Det kallas också yogasömn men har egentligen inget med sömn att göra, för tanken är att man är vaken och närvarande i nuet och är medveten. Ett tillstånd av medveten djup vila.
Man upplever sin kropp och dess olika delar. Man upplever och lyssnar till sin andning. 
När man har spänt av kroppen och stillat tankarna så kan man inplantera några speciella "sankalpas" i det undermedvetna dvs en affirmation, något beslut eller något du vill uppnå i ditt liv.
Det ska vara något positivt som du säger till dig själv och sedan upprepar detta i slutet på yoga nidra.
Man upplever också olika tillstånd som tyngd, lätthet, värme, kyla, mentala bilder och symboler och aktiverar hjärnans olika delar med visualiseringar.
I yoga nidra är det inget måste att slappna av. Man följer med i instruktionerna när man vill och om man vill. 
Med avspänningsteknik menas att det är något som ger en bättre avspänning an den du uppnår genom att ta en promenad eller sova.
En avspänningsteknik lär dig att komma i vila som är djupare än sömn, men du förblir medveten och upplever vad som sker.
Man lär känna det avspända tillståndet.
Forskare har dokumenterat att avspänningstekniker, ibland kompletterande med andra yogatekniker och meditation kan användas som ett alternativ och som ett komplement till traditionell behandling av människor som lider av bla
diabetes, högt blodtryck, stress, sömnproblem, kronisk värk, reumatism, ångest, cancer, astma, psoriasis, epilepsi mm
Avspänning stärker även vårat immunförsvar som gör oss mindre mottagliga för virus.
Medvetandet under yoga nidra är i ett mycket djupt och stabilt tillstånd samtidigt som man kan vara fullt medveten och uppleva och styra hjärnans aktivitet.
Detta bekräftar också att meditation är ett fjärde medvetandetillstånd vid sidan av dröm, sömn och vakenhet.








  




Yoga för män

En yogakurs för män där vi tränar andningsteknik, balans, styrka,flexibilitet, kroppskännedom och medveten närvaro.Vi använder ashtangayogan som plattform.
Du behöver absolut inte vara vig och är välkommen precis som du är.
Inget behöver vara perfekt.
Ingen kurs planerad för tillfället men anmäl gärna ditt intresse och önskad dag och tid.
Anmälan

obs. Kursen startar om det är minst 8 deltagare





FöretagsYoga

Hur kan ditt företag minska kostnader för rehabilitering och sjukfrånvaro?


Genom att förebygga och förbättra hälsan på ett företag men även för den enskilde så inspirerar detta den anställde och bidrar till ett friskare samhälle som även kommer öka kreativiteten och välbefinnandet.
Det skapar positiv energi och framtidstro.

Här kan ett företag bidra med sin del och lyfta en positiv anda och skapa energi till företaget genom att ge näring och vårda det friska istället för det onda och negativa.

Fler och fler företag erbjuder sina anställda Yoga eftersom det är så effektivt och det har visat sig att produktionen har ökat och frånvaron minskat.

Yoga stärker och stretchar hela kroppen, hanterar och reducerar stress, förebygger och lindrar fysiska problem såsom ryggont, huvudvärk och dålig hållning som orsakar obalans i muskelgrupper.
Man lär sig nå fokus, insikt och självfötroende som leder till ett välbefinnande både i arbetet och i livet i övrigt.

Kan Yoga kanske vara något för ditt företag?

Vi kan erbjuda skräddarsydda yogaprogram för ditt företag och komma ut till er eller ni kan komma till våra lokaler.

Kontakta oss gärna för mer information och priser.

info@ashtangaboras.se       0703-642072  


 


 

 

Alla är olika

Yoga är för alla

Kom som du är